Frihet, variation och gemenskap – en inblick i vardagen som servicemontör på Hallgruppen
Att arbeta som servicemontör på Hallgruppen är långt ifrån ett traditionellt nio-till-fem-jobb. Det är ett yrke där arbetsplatsen byts ut från vecka till vecka, där lösningsförmåga väger tyngre än rutiner, och där hotellfrukost, svetslågor och oväntade kundönskemål är en del av vardagen.
Robert Bönström har arbetat i rollen som ansvarig servicemontör i över 20 år och beskriver det som en livsstil snarare än ett jobb.
I den här intervjun får vi följa med bakom kulisserna och ta del av hur det faktiskt är att ha hela Sverige som arbetsfält och verktygslådan som följeslagare.
Hur skulle du beskriva livet som resande servicemontör?
Att arbeta som resande servicemontör är ett fantastiskt jobb där arbetsplatsen varierar från norr till söder i vårt avlånga land och den ena dagen sällan är den andra lik. Som servicemontör ställs du dagligen inför nya utmaningar där du behöver vara lösningsorienterad och ta stort eget ansvar. Att vara servicemontör är en livsstil mer än ett jobb och passar den äventyrslystna.
Hur hamnade du hos Hallgruppen?
Jag började arbeta som montör direkt när jag slutade skolan, då jag kände gänget som senare startade Hallgruppen. När Hallgruppen drog i gång sin verksamhet 2015 var det ett naturligt steg att följa med.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
När vi är ute på projekt runt om i landet bor vi på hotell och en vanlig dag äter vi frukost som serveras på hotellet innan vi beger oss till arbetsplatsen så att vi är där strax före sju. Vi arbetar längre dagar när vi ligger ute på jobb och kompenseras genom längre ledighet mellan arbetsveckorna. Arbetet består oftast av att reparera sådant som gått sönder eller blivit utslitet. Det kan handla om att svetsa och lappa dukar, ibland även byte av hela duken. Vi lagar och byter ut dörrar, lampor, fläktar och annan inredning. Stålkonstruktionen ses över kontinuerligt och repareras vid behov genom kapning, svetsning och byte till nya delar. Ibland är konstruktionerna specialanpassade efter kundens behov vilket ställer krav på kreativitet och ofta får vi lösa kundens önskemål på plats.
Vad är det bästa med att vara servicemontör hos Hallgruppen?
Det är ett väldigt fritt jobb och det är roligt att lösa problem genom att använda sin kunskap och erfarenhet. Arbetet blir aldrig monotont och det är spännande att arbeta på olika platser i Sverige. En bonus är att man inte behöver bry sig om de vanliga vardagsbestyren när man ligger ute på jobb. Man åker till hotellrummet efter arbetsdagens slut, äter middag och tar det lugnt.
Vilka typer av projekt har du arbetat i?
Jag har varit på alla typer av jobb, servicejobb, projekt som mer angränsar till bygg genom altanbyggen och liknande. Jag har varit med och byggt eventtält för kungens födelsedagsfirande, fest för familjen Bonnier ute på Djurgården samt projekt på Tele2 arena. Vi har byggt idrottshallar och varit med vid uppbyggnad av inspelningsplatser för tv-produktioner. Jag har även fått möjligheten att arbeta utomlands vid ett flertal tillfällen.
Hur fungerar samarbetet i teamet?
Vi har alltid roligt när vi är ute på jobb, ofta är vi ett team om två personer men på större projekt samarbetar vi även med underentreprenörer. Vi har en nära dialog med Hallgruppens övriga medarbetare så som företagets projektledare och mer seniora chefer. Det finns en oerhörd kompetens och erfarenhet inom organisationen och alla är villiga att dela med sig och hjälpa till om man kör fast och behöver bolla idéer. Som servicemontör behöver man vara nyfiken och ställa frågor, då finns svaren att hitta bland kollegorna.
Hur ser du på möjligheterna till utveckling inom företaget?
Det finns stora möjligheter. Som ny lär man sig otroligt mycket av mer erfarna kollegor. Man får testa på en mängd olika arbetsmoment och verktyg och vill man ta mer ansvar så står dörren alltid öppen. Större delen av företagets ansvarspositioner har påbörjat sin karriär som yrkesarbetare. Det är också därför kunskapen om verksamheten och produkten är så stor på chefsnivå.
Avslutningsvis, vad skulle du säga till någon som är nyfiken på att söka arbete som servicemontör?
Om du är en öppen, kreativ och initiativtagande person skulle jag gärna se dig som min nya kollega!
_____________________________________
Nyfiken på mer?
Arbetet som servicemontör på Hallgruppen bjuder på en vardag fylld av variation, eget ansvar och ett starkt lagarbete – något som Robert tydligt beskriver i sin berättelse. Kanske väcker det tankar eller nyfikenhet hos dig?
Om du vill se vilka möjligheter som finns hos oss just nu, kika gärna in på vår lediga jobbsida. Du kan också följa oss i våra kanaler för en inblick i våra senaste projekt och livet bakom kulisserna på Hallgruppen.